Het bezoek aan de Abi Saaba-school - Reisverslag uit Rabat, Marokko van team van de St.Jan de Doperschool - WaarBenJij.nu Het bezoek aan de Abi Saaba-school - Reisverslag uit Rabat, Marokko van team van de St.Jan de Doperschool - WaarBenJij.nu

Het bezoek aan de Abi Saaba-school

Door: Annelies, Anna en Maite

Blijf op de hoogte en volg team van de St.Jan de Doperschool

25 Februari 2008 | Marokko, Rabat

Ons bezoek aan de Abi Sabaa-school

‘Notre école est votre école’

We betreden de binnenplaats van de Abi Sabaa school. We zien verwachtingsvolle gezichtjes boven de ramen van de lokalen rond de binnenplaats uitkomen. Na een kort welkom gaan we de klaslokalen in. We zien veertig kinderen in rijen op dubbele bankjes zitten. De meester zegt een woord, alle kinderen schrijven het woord op een leitje. Ze houden het leitje omhoog, dan kiest de meester twee kinderen uit die voor de klas mogen laten zien wat ze hebben opgeschreven. Een meisje helpt een jongetje bij het verbeteren van zijn antwoord. In de deuropening verschijnen een paar kinderen. Ze komen de leerkracht even een kusje geven. Vervolgens wandelt de directeur het lokaal binnen en maakt een praatje met ons. Door de open ramen horen we dat de kinderen buiten een gymles krijgen. We voelen ons hier thuis.

Vandaag hebben we de Abi Sabaa school vlak buiten Marrakech bezocht. Wat de meeste indruk op ons gemaakt heeft is de warme sfeer, de openheid en de rust die de collega’s en de kinderen hier uitstralen.
Na een welkomstwoord op de binnenplaats mochten we in groepjes de klaslokalen bezoeken. We hebben zeer veel indrukken opgedaan waarvan we er een aantal zullen noemen:

- Als we de klaslokalen binnenkomen zijn we verrast over het aantal kinderen in het klaslokaal. Op de binnenplaats was het zo rustig, dat wij dit niet hadden verwacht.
- Alle kinderen schrijven woorden en getallen op hun eigen leitje. De kinderen moeten allemaal nadenken over het antwoord, daardoor is de betrokkenheid groot.
- De kinderen helpen elkaar. Als de leerkracht even het lokaal uit is, zorgen de oudere kinderen ervoor dat de rust bewaard blijft.
- De kleuters mogen zonder hun vinger op te steken antwoord geven. In de midden- en bovenbouw is dit anders. De kinderen steken hun vinger op en maken een geluid dat lijkt op het gezoem van bijen. Als de leerkracht een leerling gekozen heeft, is het gelijk weer stil.
- De klaslokalen zijn zeer prikkelarm. Helpt dit om de rust te bewaren?
- De manier van lesgeven is voor de kinderen zeer voorspelbaar. Het was duidelijk te zien dat ze dagelijks op deze manier werken.
- Er lijkt veel afstand te zijn tussen de leerlingen en de leerkracht. De rol van de leerkracht is in de klas ‘lesgever’, buiten de klas is er ruimte voor een wat speelsere omgang. Deze omgang is gebaseerd op hierarchie.
- De heerlijke lunch, gemaakt door de ouderraad.
- De formele afsluiting met onder andere een speech door een gedelegeerde van het ministerie van onderwijs in de regio Marrakech.
- Het overhandigen van de cadeaus, waaronder de sportschoenen. De sportschoenen waren volgens de gedelegeerde meer dan alleen schoenen. Ze staan symbool voor het veranderen van het gymonderwijs. Dat staat nog in de kinderschoenen.

Vijfhonderd leerlingen zitten gehurkt op de binnenplaats. Jeroen zit op een stoel met zijn gitaar. Met het team zingen we ‘Ik heb een tante in Marokko’. Voor ons zien we lachende gezichtjes. Marcel leert de kinderen het lied ‘Le coq est mort’. Vervolgens zingen we dit met de kinderen in een canon van vier partijen. We merken dat muziek de taalbarriére overbrugt. Vol van de indrukken van deze mooie ervaring nemen we afscheid van de lieve kinderen en onze collega’s van de Abi Sabaa school.



  • 25 Februari 2008 - 20:50

    Jose Sol:

    Voor de thuisblijvers zijn jullie belevenissen heel boeiend om te lezen.Zo horen wij er ook een beetje bij.
    Groetjes van Jose

  • 25 Februari 2008 - 20:56

    Joke:

    Ik heb echt iets gemist lees ik. Erg boeiend, bedankt,tot morgen, J.

  • 25 Februari 2008 - 21:34

    Inge Wollrabe:

    Met veel plezier lees ik jullie verslag en bekijk ik de foto's. Wat grappig om het team van de St. Jan de Doper nu in een Marokkaanse omgeving te zien. En wat een prachtig land, maar dat wisten Thomas en ik al. Ja, het is even doorbijten om met opdringerige verkopers en volhardende gidsen (van dat laatste zullen jullie als groep minder last
    hebben) om te gaan. Horen jullie ook overal: "Bienvenue en Maroc". En dan het heerlijke eten en die wijnen. Morgen gaan jullie naar Meknes en daarna naar Volubilis. Die route hebben Thomas en ik ook een paar jaar geleden gereden (in de oude auto van Marcel en Andrea). Jullie komen dan langs de goed onderhouden wijngaarden, het lijkt daar net Frankrijk. Ik gedachten geniet ik met jullie mee. Liefs, Inge

  • 25 Februari 2008 - 23:38

    Cor Langereis:

    Ik vind het zeer goede en leuke verslagen. En door deze mail's die al van af de eerste planning lopen heb je het gevoel dat je er ook een beetje bij hoort.
    Het is ook geweldig om naar de bijbehorende foto's te kijken. Ik betrap me erop dat ik toch iedere avond, ondanks dat ik Agnes gesproken heb, even naar de berichten ga kijken.
    Ik hoop dat jullie nog veel plezier en mogen genieten van deze studiereis en dat ik deze week nog veel mag mee lezen.
    Ik ga nu een heerlijk drankje nemen, omdat ik nu jarig ben. Agnes prooooost!

  • 26 Februari 2008 - 07:50

    Joke:

    Ik wil nog even terugkomen op de anti rimpelcreme...zou dat bij mij nog helpen denken jullie??? (ik ga zo Cor even bellen om een bakje bij hem te gaan doen)

  • 26 Februari 2008 - 16:47

    Hans Teulings:

    Wat een leuke foto's en wat een leuke manier van verslaggeven.Kijk graag hier als ik kan, je hoort erbij met een beetje fantasie.
    Nog een fijne dag vandaag en kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes van Hans

  • 26 Februari 2008 - 16:59

    Sophie :

    Hallo Allemaal,
    Heel leuk om de berichten te lezen en de foto's te bekijken! Ik blijf het in de gaten houden, heel veel plezier!
    Groetjes van Sophie en een dikke kus voor Maite!

  • 26 Februari 2008 - 20:53

    Doro:

    Ik hoop dat jullie allemaal genieten, Yvonne pas je wel op jezelf. Ik kijk elke dag en zie wat je mee maakt, nog veel plezier en als je thuis bent zie ik jouw foto,s wel.

  • 27 Februari 2008 - 11:08

    Loes Sederel:

    We genieten mee van jullie reis.Erg leuk dat we dat zo mooi vanuit Nederland kunnen volgen.Fijne reis toegewenst.
    Moeder van Annette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

team van de St.Jan de Doperschool

Een groot gedeelte van ons team gaat de krokusvakantie op een andere manier invullen dan we gewend zijn: we gaan op studiereis naar Marokko, het geboorteland van heel veel leerlingen van onze school. We willen de taal, de cultuur en de gebruiken "opsnuiven" van onze Marokkaanse leerlingen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 23729

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 02 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: