Gosdienst en onderwijs - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van team van de St.Jan de Doperschool - WaarBenJij.nu Gosdienst en onderwijs - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van team van de St.Jan de Doperschool - WaarBenJij.nu

Gosdienst en onderwijs

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg team van de St.Jan de Doperschool

20 Februari 2008 | Nederland, Amsterdam

Godsdienst en onderwijs

Godsdienst
Is in de grondwet opgenomen als staatreligie; de koning is de opperste hoeder.
Er is wel sprake van vrijheid van godsdienst Dat vertaalt zich in het voorkomen van christelijke diensten in de Spaanse en Franse taal. Er is een vruchtbare relatie tussen moslims en Joden.

5 plichten/zuilen voor moslims:
* Het uitspreken van de geloofsbelijdenis: “Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet”
( shahada)
* Vijf maal per dag bidden in de richting van Mekka. ( salat)
* De belasting t.b.v. de armen van 2,5 %
van het spaartegoed in de maand van ramadan.( zakat)
* Het vasten in de maand ramadan tussen zonsopgang en zonsondergang. (ramadan)
* Eenmaal in het leven een pelgrimstocht maken naar Mekka. ( hadj)

Onderwijs
Het onderwijs is opgedeeld in 9 jaar ‘basisonderwijs’ en 3 jaar voortgezet onderwijs.
Voor het primaire onderwijs – het officiële onderwijs dat door de overheid wordt bekostigd – is er het traditionele onderwijs op religieuze grondslag. Dit systeem wordt georganiseerd en gefinancierd door de lokale gemeenschappen. Het is de bedoeling dat kinderen als ze 6 jaar zijn het reguliere (basis)onderwijs gaan volgen, maar vaak is het zo – vooral op het platteland – dat kinderen langer op een koranschool blijven. In die koranscholen leren kinderen klassiek Arabisch lezen en schrijven. Zo kunnen ze de koran uit hun hoofd leren. Hiervoor moeten ze teksten uit de koran op plankjes overschrijven en stukken uit de koran reciteren. De tolba (schriftgeleerde) gaat voor in het gebed in de moskee, maar verzorgt tegelijkertijd het onderwijs op de koranscholen. Naast dit traditionele koranonderwijs zijn er ‘kindertuinen’ waarin kinderen worden opgevangen voor het basisonderwijs. Hier worden moderne methoden toegepast. Er is nu leerplicht tot je 16e jaar.
Sinds 1990 is er een nieuwe cyclus, met een basisopleiding van 6 jaar en een vervolgopleiding van 3 jaar. Daarna volgt het secundaire onderwijs. In de eerste 6 jaar gaat het vooral om het leren van het Arabisch, het rekenen en het Frans. Hierna stoppen sommige leerlingen en gaan ze een beroepsopleiding volgen; anderen gaan verder met de 2e cyclus van het basisonderwijs. Hierin worden leerlingen voorbereid op het secundaire onderwijs.
Na die 9 jaar basisonderwijs kunnen leerlingen nog het voortgezet onderwijs van 3 jaar volgen.
Problemen rondom het onderwijs: armoede, infrastructuur, ongelijkheid, verouderde lesmethodes, tekort aan overheidsgelden, verouderde opleiding van de leraren.

• 21 Februari 2008 - 16:37

Yvonne:

nu ik in de mail ben opgenomen heb ik het gevoel dat ik er echt bij hoor.
    leuke site trouwens kunnen mijn man en zoon ook zie waar ik uit hang bedankt nogmaals.

• 21 Februari 2008 - 20:10

Karen:

Ga het volgende week nog missen Mars, al die gezellige mailtjes van je elke avond... Tot morgen!!!! :)