Fes, parel van de oriënt - Reisverslag uit Rabat, Marokko van team van de St.Jan de Doperschool - WaarBenJij.nu Fes, parel van de oriënt - Reisverslag uit Rabat, Marokko van team van de St.Jan de Doperschool - WaarBenJij.nu

Fes, parel van de oriënt

Door: Ans K.,Diana,Ellen S., Karin V.,Robbert

Blijf op de hoogte en volg team van de St.Jan de Doperschool

28 Februari 2008 | Marokko, Rabat

De parel van de oriënt ( Fès)

Vanuit Meknes vertrekken we richting Fes. Fes is de meest Arabische stad van Marokko en tevens de oudste koningsstad.
We werden met de bus afgezet bij de poort Bab Boujeloud. Een mooie moorse blauwe stadspoort. We gingen in groepjes uit elkaar om deze drukke stad met smalle gezellige straatjes te bezichtigen. De stad kenmerkt zich door de vele ambachten zoals leerlooiers, schoenmakers, kuipers ( houten tonnetjes makers) kleermakers, ververs en wevers, koper en zilverslagers.
Verder zie je vele winkeltjes met de voedings- en levensmiddelen zoals verkoop van kamelenvlees, geitenkoppen en pluimvee, vele verse kruiden en specerijen, verse groente en fruit zoals artisjok, citroenen, spitskool en dadels en vijgen en noem maar op….
Een lust voor het oog. Af en toe moesten we aan de kant voor een snel passerende pakezel of handkar. Ze riepen “an de kant!” Ook kreten van “kijken niet kopen” en “mooi prachtig” vlogen je om de oren. Opvallend waren de mooi versierde deuren, de wasbakken met mozaïek en de bewerkte plafonds.
Tussen de winkeltjes zagen we een binnen plaats waar ze de vachten van de schapen bewerkten om er leer van te maken. Enkelen onder ons zijn de leerververij gaan bezichtigen net buiten de stad. Een lekkere stank komt je dan tegemoet! Haha
In vergelijking met Marrakech is deze stad veel zakelijker en op elkaar gepakt. Stukken van de medina zijn overdekt. Er wonen vele mensen op een klein oppervlakte en er zijn meerdere scholen in de medina te vinden. Zo troffen wij toevallig een kleuterklas achter een gordijn.
We herkenden het aan de afbeelding van Mickey Mouse op de buitenmuur. We keken door een hoog open raam naar binnen en vroegen of we even mochten komen kijken. Een allervriendelijkste juf nodigde ons uit in een ruimte van 3 bij 3 meter waarin 25 kleuters tussen de 3 en 6 jaar waren opgepropt in kleine bankjes. Schriftjes en leitjes voor hen. Een paar konden al lezen en schrijven. Arabisch en Frans door elkaar heen. We zien een paar boekjes en afbeeldingen van een weerkaart, foto’s van de kinderen, eigenlijk erg gezellig. De juf was spontaan. Ze liet de kinderen een Frans versje opzeggen een soort hoofd, schouders, knie en teen maar daar was geen ruimte voor dus werd het ogen, oren, neus en haren. Ze vertelde dat het een staatsschooltje was. De kinderen komen er van 10.00- 14.00 uur.
Op weg naar Volubilis hebben we genoten van de prachtige en gevarieerde landschappen.
Eerst hele groene en glooiende heuvels en later werd het steeds wat hoger. Vlakbij onze bestemming heet het Zerhoun- massief. Het bestaat voornamelijk uit klei en mergel en zeer vruchtbare grond. We hebben vele tuinboonakkers gezien, vijgen, olijven en sinaasappelbomen.
Wel wat hoog en spannend was deze tocht naar onze lunchplek “Moulay Idriss”.
Een schattig dorpje met smalle steile straatjes en weer heerlijk gegeten in een soort huiskamerhotel.
Daarna op naar de Romeinse plaats Volubilus, genaamd naar Walili de veranderlijke bergwinden. Het is gesticht in 25 n.C. onder de Romeinse Vazalkoning Juba II. Bot bovenop de restanten van een Mauretanische stad. We hebben vooral vele ruïnes gezien met triomfbogen en unieke mozaïeken. We genoten van de temperatuur, de rust en het mooie uitzicht. De ooievaarsnesten boven op de zuilen werden nog bezocht door hun bewoners. Je hoorde ze klepperen. Na een dag met zoveel culturele indrukken keerden wij terug naar hotel Zaki.

• 28 Februari 2008 - 00:34

Cor Langereis:

Een geweldig verslag en zeer mooie Foto's.
    De complimenten aan de persoon(en), die dit voor het thuisfront bedacht hebben en ook aan degene die dit soort dingen in de comminucatiesfeer hebben bedacht.
    Er gaat voor ouderen een nieuwe wereld open, maar jullie zijn een bredeschool, dus dat is mogelijk en dat zien wij.
    Agnes vertelde mij dat jullie geitenvlees hadden gegeten.
    Ik zou graag een keer, of heb ik dat gemist, iets meer weten over de eetgewoontes van marokkaanse keuken, en natuurlijk hoor ik dat van Agnes wel, maar misschien zijn meer lezers daarvan graag op de hoogte.
    Ik heb ooit gekookt met een Marokkaanse kok.
    Ik blijf jullie volgen en hoop dat jullie nog een paar heerlijke dagen hebben, en zien jullie ongetfijfeld weer aankomen aan de mooiste stad van de wereld AMSTERDAM.

Veel plezier!

• 28 Februari 2008 - 07:56

Birgit Oelkers:

Erg leuk om jullie reis op deze manier te volgen. Mooie verhalen en prachtige foto's! Veel plezier nog de laatste dagen!

• 28 Februari 2008 - 08:05

Joke:

Alwéér zo'n mooi verslag van de kleutersektie! Leuk, dat jullie zo spontaan en helemaal zonder voorbedachte rade naar binnen konden. (Zeker geen schoenen bij je??) Kwa foto's vind ik vooral die van de leerlooierij vanaf de bovenkant prachtig. Lieverds, tot vanavond, dan kijk ik weer. (Voor Karen: liep ik gisteren door Haarlem -vakantie-hangt me daar toch een prachtig roze leren jasje op me te wachten!)J.

• 28 Februari 2008 - 11:51

Maartje Pronk:

Liefdevol verslag, kinderen in een wereld, die overloopt aan Cultuur, waar nu even geen ruimte voor is, maar wel de gevoelens spelen een grote rol in deze, de wervelende uitvoeringen, bespringen je gevoelens, zo tussen de gordijnen, geeft deze juf zich bloot, waar wij als de Otten en Sienen van over lopen, het discussiëren is daar het proces, in de dagelijkse invullingen !!

Het glazuur van de mozaïeken tegels, doen de hoeveelheid aan het gemaakte, namelijk het kind zijn, werkelijk uitkomen, afwachtend de geborgen schat, die zich afspeelt, zoveel kilometer hier vandaan, en dat alles onder die ene Maan !!

• 28 Februari 2008 - 12:28

Marco:

Hallo vakantie gangers (harde werkers)ik begin steeds jaloerser op jullie te worden. Met al die mooie verhalen en foto`s over alles wat jullie daar mee maken. Dus genieten jullie nog maar even van de laatste dagen.

• 28 Februari 2008 - 18:18

Hans Teulings:

Thuis gekomen van werk en gelijk weer even kijken bij jullie. Erg mooie foto's met een uitgebreid reisverslag. Ik herken veel van wat er in Libanon ook was. De onhygienische slagerijen en de ongezonde en milieuvervuilende leerlooierijen.
    Ook een leuk stukje geschiedenis opgestoken nu :-)

Veel plezier nog in Casablanca.
    Groetjes,
    Hans